Var ting bedre før?

Det ser ut til å være et spørsmål som er på manges tunger om dagen. Ikke minst NRKs Thomas Seltzer og Trygdekontoret som tok opp nettopp det spørsmålet og hadde i tillegg invitert det nystartede partiet Alliansens leder, Hans Jørgen Lysglimt Johansen.

Lysglimt debatterte en eller annen viktig statsviter jeg aldri har hørt om med et navn jeg allerede har glemt om ting virkelig var bedre før. Statsviteren var en pussig skrue som siterte Karl Marx og statistikker fra New York Times (#FakeNews), foraktet sin arv og så generelt grinebitende ut.

Men dette skal ikke handle om debatten, eller programmet generelt. Det var mer et springbrett og en mulighet til å skrive om mine tanker rundt dette, og jeg har tenkt veldig mye på det.

Nåtiden er virkelig en spennende tid. Alt ser ut til å være i en konstant kollaps og regenerasjon, som et Lovecraftisk vesen, så stort at du aldri får et overblikk over hva du ser på, og det lille du kan se er i evig endring mellom noe håndfast og noe som mest av alt minner om en form for slim som både alltid, og aldri smelter (kan også funke som en beskrivelse av fleskefjeset til Thomas Seltzer).

Vår tid er et kaotisk pandemonium hvor vi alle er tauet i en drakamp mellom vår arv og kulturelle identitet på den ene siden og den modernistiske globalismen på den andre. Vi lever i en periode med konstant konflikt på alle fronter. Eksterne og interne kamper, på alle kontinenter, mellom alle mennesker, en kamp mellom natur og det menneskeskapte, en kamp hvor både Gud og Djevelen kjemper på samme side mot en kald og nådeløs rasjonalitet.

Jeg er uendelig takknemmelig for at jeg for oppleve denne tiden.

Mange sier de er født i feil tiår, århundre, eller millennium, men det er ingen andre steder jeg heller ville vært enn akkurat dette lille øyeblikket av menneskets historie jeg er heldig nok til å oppleve.

Men dette betyr ikke at jeg ikke lengter tilbake til en enklere tid. Hvor Gud var herren og vår konge var hans stedfortreder. Hvor det fortsatt var blanke steder på kartet vi kunne oppdage. Hvor vi ikke hadde alle svarene bak et raskt Google-søk. Jeg tror at til tross for alle våre fantastiske teknologiske og medisinske fremskritt hadde hvert individ både større betydning og en større glede av å eksistere da alt var enklere.

Tall jeg ikke gidder å grave opp nå viser at vår generelle lykke synker konstant. Fremskritt i vår evne til å bygge nye ting er ikke fremskritt i vår menneskelighet. Å se tilbake på de siste få tiårene for en fyr som meg er å se på feil og konflikter som kunne unngåes om vi ikke alltid hadde higet etter fremskritt, men heller dyrket det nære. Familieenheten betyr nesten ingenting lengre. Nasjonalstaten er for mange bare i veien for det fremskrittet de mener må skje for å gjøre verden bedre, men mennesker er enkle, tribalistiske primater som føler seg truet om noen ser feil på dem.

Mange mennesker på alle politiske sider følger utopiske visjoner om en fremtid de ønsker. Noen ser en tid hvor alle står sammen, andre en hvor rikene står storslåtte for seg selv. En del ønsker at alle lokalsamfunnene er egenrådige. Alles feil er at de vil styre hvordan verden går fremover som den er i dag og endre de globale spillereglene til å følge sine politiske preferanser, stort sett basert på hvem de har lest.

Min utopiske visjon er Ragnarok. En total ødeleggelse hvor de få privilegerte overlevende må bygge opp alt på nytt fra ruinene av vår sivilisasjon. Jeg har en (bittelitt skrudd) idé om at vår kollektive menneskesjel kan sammenlignes med kapital i inflasjon. Når det trykkes opp for mange penger blir pengene verdt ingenting. På samme måte får hvert individuelle menneskeliv mindre objektiv verdi jo flere av oss det blir. Overbefolkningen er jo et helt eget fysisk problem, det jeg beskriver her er mer sjelelig.

Skal vi dømme ut ifra nedskreven historie ser det ut til at menneskets status quo er konstant ekspansjon. Det kan ikke funke i lengden. Vi har en planet og den er i ferd med å gå tom for ressurser. Mange partier ønsker et «grønt skifte», som ut ifra hva jeg ser handler mest om at vi skal fortsette ekspansjonen, bare litt mer miljøvennlig enn før. Slik jeg ser det er en apokalypse den eneste måten mennesket kan overleve på. Mye lidelse samtidig for å la oss fortsette å leve, mot en jevn opptrapping av lidelse helt frem til vår eksistens ikke lengre er holdbar for planeten og alt som er igjen av oss er en død stein i bane rundt en stjerne som før eller siden også vil dø.

En ny start.

Å begynne helt på nytt.

Da alt var bedre og vi enda hadde ting å oppdage.

Heldigvis ser det ut til at totalt ødeleggelse er retningen vi styrer.

6 thoughts on “Var ting bedre før?

  1. «Mange sier de er født i feil tiår, århundre, eller millennium, men det er ingen andre steder jeg heller ville vært enn akkurat dette lille øyeblikket av menneskets historie jeg er heldig nok til å oppleve.»

    Jeg har alltid følt at jeg er født i feil tid, men jeg er enig med deg… Dette er spennende tider. Men jeg er gammal nok til å huske skiftet vi nå gjør opprør mot også.

    » Jeg tror at til tross for alle våre fantastiske teknologiske og medisinske fremskritt hadde hvert individ både større betydning og en større glede av å eksistere da alt var enklere.»

    Jeg elsker internett og jeg hater internett. Det er en genial plattform for å dele og motta ideer og inntrykk fra hele verden (uten å invitere de til grønnland). Men det kan være en voldsom distraksjon og kaldt og distansert noenganger også. Jeg kjøper bøker (på nett) som samler støv. Jeg har nå 2 bøker av Stephen King, 1 bok av Shirley Jackson, Morrisset, Panzram (?) og Ira Levin jeg skulle lest, men hyperlinker kaller og statestikker over blogger og videoer.

    Men nok om det.

    Likt av 1 person

  2. Flere er enig med deg om et nødvendig Ragnarok.
    Her er også en god artikkel om dette:
    https://www.counter-currents.com/2017/04/there-is-nothing-the-alt-right-can-do-about-the-effeminacy-of-white-men/
    Han er, som stadig flere, overbevist om det ugjendrivelige sykliske i naturen, og at vi nå er på full fart utfor. Og bare glem forsøket på å påvirke folk til å gjøre et 180 graders moralsk krumspring. De destruktive må bare dø. Men en del som er i dvale kan fremdeles vekkes.
    Så fortsett skriveriene dine!

    Likt av 1 person

  3. Hei!

    Jeg kom akkurat over bloggen din.

    Historien min, ekstremt kort oppsummert, er som følger:

    Jeg har hatt politisk ukorrekte meninger i mange år, siden «way before it was cool». Jeg leser Document og HRS jevnlig, og synes Storhaug og Rustad & co gjør en kjempejobb. Men jeg er redd de ikke i tilstrekkelig grad når ut til unge lesere.

    Jeg følger også mye med på de nordamerikanske alternative høyrestemmene, som Rebel Media, Molyneux, Taki’s Magazine, Steve Sailer, HBD Chick, etc. Disse har en helt annen appell enn våre «trauste», hjemlige alternative nyhetsnettsider. Jeg har tenkt mange ganger at vi kunne lært mye av dem.

    Så gjorde jeg for moro skyld et søk på «alt right norge», og det var slik jeg fant din blogg.

    Jeg synes bloggen ser lovende ut. Men det er alt for lite aktivitet. Tenkt på å «rekruttere» flere skribenter så det kan bli litt større produksjon?

    Lik

Legg igjen en kommentar

